Vítejte ve světě marketingového myšlení! Abychom vám ukázali, proč to děláme jinak, musíme se vrátit na úplný začátek. Ponoříme se nejdřív společně do zázračného světa nákupního funnelu a zjistíme zajímavé informace o publiku. Přemýšlejte marketingově, na nic nečekejte a jdeme na to!
Ahoj, já jsem ta super značka, kterou jsi ještě nepoznal(a)!
Seznamka nebo rande. To je studené publikum. Tady máme naše nováčky, kteří se teprve seznamují s naší úžasnou značkou. Jejich znalost je zatím minimální, takže je musíme trochu rozehřát a přilákat jejich pozornost naší ohromující nabídce.
Hele, to vypadá zajímavě, co o tom vím víc?
Zájem – zkrátka teplé publikum. Ahoj, zvědavci! Tito zákazníci už nám pokukují po nabídce, ale ještě se váhavě rozhlížejí a potřebují nějaký ten podnět, aby se rozhoupali. Zde přichází naše kouzelné marketingové triky, které je vtáhnou ještě hlouběji do světa našich produktů a služeb.
Hmm, je to lepší než konkurence? Splní to moje očekávání?
Fáze rozhodování – horké publikum. Tohle je skupinka lidí, co už mají peněženku na stole a jsou připraveni nakoupit, ale potřebují ještě poslední šťouchanec. Musíme je prostě přesvědčit, že teď nebo nikdy!
Tak jo, beru! Kde mám zaplatit?
Ze zákazníka se stává fanoušek – loajální publikum. Naše zlatíčka! Ti už nám dali důvěru a stali se našimi věrnými zákazníky. Pro ně máme speciální pozornost. Chceme si udržet jejich přízeň a chtěli bychom, aby šířili dobrou pověst dál. Loajálním zákazníkům chystáme věrnostní programy, exkluzivní akce a speciální nabídky, které si jen tak někde jinde neužijí.
Ve studeném publiku narazíme na zákazníky, kteří buď sbírají informace (17%) nebo si uvědomují problém (20%). Reklamní taktiky se většinou soustředí na studené publikum se špatnou pobídkou a nesprávným očekáváním – okamžitou konverzí. A proč takový předpoklad nefunguje?
Zákazníci pečlivě vybírají a porovnávají možnosti. Přemýšlejí, co nejlépe splní jejich touhy a potřeby. Je to jako jít na trh s ovocem – chtějí si vybrat to nejzralejší a nejsladší ovoce!
Ve fázi rozhodování a akce se snažíme zákazníky nalákat na ty nejvýhodnější a nejzajímavější nabídky. Když už jsou naši zákazníci připraveni utratit své peníze, je naší prioritou udělat z nákupního procesu skvělý zážitek. V tomto okamžiku mají zákazníci chuť utratit více, protože vše probíhá jako po másle.
Tik tak, tik tak! Na závěr můžeme použít naléhavost, třeba nabídky s omezenou platností nebo konec zásob. Přemýšlejte marketingově: Kdo by nechtěl poslední kus toho úžasného produktu? Tento pocit časového tlaku zákazníkům dodává motivaci utratit více peněz.
Nechceme to dělat tak, jak to dělá dalších 95% markeťáků, jen a jen prodávat. Nejdříve důkladně poznáme zákazníka a zjistíme jeho potřeby, až teprve pak se ptáme.
Pokud je nabídka hodně zajímavá, může být i horší kreativa a copy a stejně udělá nákup. Proto je tak důležité znát důkladně svého ideálního zákazníka.
Většina markeťáků to dělá naopak: Řeší super kreativu, super text a pak se diví, že jim to nefuguje. Místo toho, aby řešili, jestli mají správně zvolené sdělení, jestli jejich nabídka koresponduje s požadavky jejich trhu a jestli mluví řečí jejich cílové skupiny.
Než začneme přemýšlet o prodejním funnelu, vytváření nebo nastavování reklam, měli bychom udělat jedinou zásadní věc, jinak to nebude fungovat: Musíme důvěrně znát našeho zákazníka!
Klíčem je mít systém který:
Tímto marketingem zároveň oslovujeme i lidi, kteří ještě nejsou připraveni nakupovat. Jsou zvědaví na to, co prodáváme nebo je zajímá téma, se kterým jim chceme pomoci.
A to je těch až neuvěřitelných 97 % potenciálních zákazníků, které okamžitým prodejem v akviziční části neoslovíme, ba naopak i odradíme.
Většina to bere opět špatně a okamžitě se snaží těm 97 % prodat, ale rychlý prodej u akvizičního publika nefunguje. Tito lidé vůbec netuší, kdo jsme – je to jako žádat někoho o ruku na prvním rande. Oslovíme tím opět pouze jen ty 3 %, která jsou ochotna koupit IHNED.
Přemýšlejte marketingově: Tomu jak „nažhavené“ je publikum, na které cílíme, musí odpovídat to, jak „žhavé“ je naše marketingového sdělení.
Jak to udělat abychom vzali potenciálního zákazníka na další a na další rande, dokud se do naší služby/produktu „nezamiluje“?
Použijeme něco, čemu se říká omnipresent kampaň.
Jakmile nás pozná a zná odpovědi na tyto otázky, můžeme se začít postupně ptát, jestli s námi začne chodit (prodej) = v MOF už využíváme prodej.
Bavili jsme se o pravidlu 40/40/20, kdy je 40 % trh, 40 % nabídka a 20 % kreativa+copy. Pokud máme
dobře zvolený trh a nabídku, která s tím trhem rezonuje a víme tedy, že jdeme oslovit správné lidi se správně zvolenou nabídkou. V této chvíli je kreativa a copy to, co zákazníky donutí udělat akci, kterou od nich vyžadujeme.
Příklady z naší praxe:
Při akvizici klientů jdeme propagovat blogový článek o péči proti padání vlasů. Víme, že máme správně zvolený trh (chceme nové lidi), správně máme i nabídku (víme, že je to problém, který náš avatar řeší). Kreativa a copy tedy musí splnit cíl a to je dostat potenciálního zákazníka na web.
A. Co dělat proti vypadávání vlasů
versus
B. 5 jednoduchých kroků, jak zamezit vypadávání vlasů a přestat se navždy stresovat
Na který byste klikli?