Přemýšlejte marketingově! Ukážeme vám něco, co nám vždy fungovalo a funguje dodnes.

18.5. 2023Zdeněk Polansky3291x

Vítejte ve světě marketingového myšlení! Abychom vám ukázali, proč to děláme jinak, musíme se vrátit na úplný začátek. Ponoříme se nejdřív společně do zázračného světa nákupního funnelu a zjistíme zajímavé informace o publiku. Přemýšlejte marketingově, na nic nečekejte a jdeme na to!

Ahoj, já jsem ta super značka, kterou jsi ještě nepoznal(a)!

Seznamka nebo rande. To je studené publikum. Tady máme naše nováčky, kteří se teprve seznamují s naší úžasnou značkou. Jejich znalost je zatím minimální, takže je musíme trochu rozehřát a přilákat jejich pozornost naší ohromující nabídce.

Hele, to vypadá zajímavě, co o tom vím víc?

Zájem – zkrátka teplé publikum. Ahoj, zvědavci! Tito zákazníci už nám pokukují po nabídce, ale ještě se váhavě rozhlížejí a potřebují nějaký ten podnět, aby se rozhoupali. Zde přichází naše kouzelné marketingové triky, které je vtáhnou ještě hlouběji do světa našich produktů a služeb.

Hmm, je to lepší než konkurence? Splní to moje očekávání?

Fáze rozhodování – horké publikum. Tohle je skupinka lidí, co už mají peněženku na stole a jsou připraveni nakoupit, ale potřebují ještě poslední šťouchanec. Musíme je prostě přesvědčit, že teď nebo nikdy!

Tak jo, beru! Kde mám zaplatit?

Ze zákazníka se stává fanoušek – loajální publikum. Naše zlatíčka! Ti už nám dali důvěru a stali se našimi věrnými zákazníky. Pro ně máme speciální pozornost. Chceme si udržet jejich přízeň a chtěli bychom, aby šířili dobrou pověst dál. Loajálním zákazníkům chystáme věrnostní programy, exkluzivní akce a speciální nabídky, které si jen tak někde jinde neužijí.

Často se markeťáci zaměřují na nesprávné lidi. Přemýšlejte marketingově, kde se ukrývá nejvíce peněz?

Ve studeném publiku narazíme na zákazníky, kteří buď sbírají informace (17%) nebo si uvědomují problém (20%). Reklamní taktiky se většinou soustředí na studené publikum se špatnou pobídkou a nesprávným očekáváním – okamžitou konverzí. A proč takový předpoklad nefunguje?

Potenciální zákazník musí přijít do styku se značkou v průměru až 7x, než nakoupí!

Zákazníci pečlivě vybírají a porovnávají možnosti. Přemýšlejí, co nejlépe splní jejich touhy a potřeby. Je to jako jít na trh s ovocem – chtějí si vybrat to nejzralejší a nejsladší ovoce!

Ve fázi rozhodování a akce se snažíme zákazníky nalákat na ty nejvýhodnější a nejzajímavější nabídky. Když už jsou naši zákazníci připraveni utratit své peníze, je naší prioritou udělat z nákupního procesu skvělý zážitek. V tomto okamžiku mají zákazníci chuť utratit více, protože vše probíhá jako po másle.

Tik tak, tik tak! Na závěr můžeme použít naléhavost, třeba nabídky s omezenou platností nebo konec zásob. Přemýšlejte marketingově: Kdo by nechtěl poslední kus toho úžasného produktu? Tento pocit časového tlaku zákazníkům dodává motivaci utratit více peněz.

Naše silná stránka je budování komunit a vztahů. Je to něco, co nám vždy fungovalo a funguje dodnes.

Nechceme to dělat tak, jak to dělá dalších 95% markeťáků, jen a jen prodávat. Nejdříve důkladně poznáme zákazníka a zjistíme jeho potřeby, až teprve pak se ptáme.

  • Oslovujeme správné lidi? (avatar)
  • Máme dostatečně zajímavou nabídku?
  • Dokáže kreativa a copy přimět potenciálního zákazníka ke kroku, který chceme, aby udělal?

Pokud je nabídka hodně zajímavá, může být i horší kreativa a copy a stejně udělá nákup. Proto je tak důležité znát důkladně svého ideálního zákazníka.

Ctíme marketingové pravidlo 40:40:20

40% trh, 40% nabídka, 20% kreativa a copy

Většina markeťáků to dělá naopak: Řeší super kreativu, super text a pak se diví, že jim to nefuguje. Místo toho, aby řešili, jestli mají správně zvolené sdělení, jestli jejich nabídka koresponduje s požadavky jejich trhu a jestli mluví řečí jejich cílové skupiny.

Jdeme na to od lesa

  • S každou kampaní, kreativou nebo textem máme na paměti funnel. Musíme přesně vědět, pro jakou část funnelu danou kampaň připravujeme.
  • Nekřičíme z okna na všechny „KUPTE SI TO!“ Přemýšlejte marketingově: Tohle osloví jen 3 % lidí, kteří už jsou rozehřátí a připravení ke koupi. My ale potřebujeme oslovit těch dalších 97 %.
  • Budujeme komunitu, důvěru a dáváme lidem hodnotu zdarma. Máme na paměti pravidlo 7: Zákazník musí přijít do kontaktu se značkou až 7x, než nakoupí.
  • Pracujeme s Maslowovou pyramidou potřeb, abychom věděli, jestli je produkt nezbytný pro život nebo naopak. Čím více je potřebný, tím méně styků se značkou zákazník potřebuje a naopak.
  • Důvěrně se známe s avatarem.
  • Vždy respektujeme pravidlo 40/40/20. Prioritně si zjišťujeme, zda nabídka bude zajímat náš trh. Až potom odladíme kreativu a copy.

Akční kroky, které vás zaručeně vynesou do konverzního nebe!

1. Avatar

Než začneme přemýšlet o prodejním funnelu, vytváření nebo nastavování reklam, měli bychom udělat jedinou zásadní věc, jinak to nebude fungovat: Musíme důvěrně znát našeho zákazníka!

Přemýšlíme marketingově, proto vždy zjišťujeme:

  • Kde se náš ideální zákazník schází a sdružuje se
  • Kde získává informace
  • Jaké jsou jeho největší frustrace
  • Jaké jsou jeho největší sny a touhy
  • Jaké jsou jeho největší strachy a obavy
  • Jaká je jeho preferovaná forma komunikace
  • Jak vypadá jeho běžný den?

2. Systém

Klíčem je mít systém který:

  • přitáhne
  • vzdělává
  • pečuje
  • přiměje potenciální zákazníky jednat

Tímto marketingem zároveň oslovujeme i lidi, kteří ještě nejsou připraveni nakupovat. Jsou zvědaví na to, co prodáváme nebo je zajímá téma, se kterým jim chceme pomoci.

A to je těch až neuvěřitelných 97 % potenciálních zákazníků, které okamžitým prodejem v akviziční části neoslovíme, ba naopak i odradíme.

Většina to bere opět špatně a okamžitě se snaží těm 97 % prodat, ale rychlý prodej u akvizičního publika nefunguje. Tito lidé vůbec netuší, kdo jsme – je to jako žádat někoho o ruku na prvním rande. Oslovíme tím opět pouze jen ty 3 %, která jsou ochotna koupit IHNED.

Přemýšlejte marketingově: Tomu jak „nažhavené“ je publikum, na které cílíme, musí odpovídat to, jak „žhavé“ je naše marketingového sdělení.

Jak to udělat abychom vzali potenciálního zákazníka na další a na další rande, dokud se do naší služby/produktu „nezamiluje“?

Použijeme něco, čemu se říká omnipresent kampaň.

  • Omnipresent kampaň má za úkol, aby nás potenciální zákazník lépe poznal a abychom mu zodpověděli všechny otázky, na které potřebuje znát odpověď. Pak zjistí jestli se do nás „zamiluje“ nebo ne.
  • Potřebuje znát náš příběh, potřebuje vědět, co děláme a jak to děláme.
  • Potřebuje vědět, co si o nás myslí ostatní.
  • Chce si udělat představu o tom, jak by s námi vypadal život, sleduje jak se chováme k ostatním…

Jakmile nás pozná a zná odpovědi na tyto otázky, můžeme se začít postupně ptát, jestli s námi začne chodit (prodej) = v MOF už využíváme prodej.

3. Přemýšlejte s námi marketingově nad kreativou a copy

Bavili jsme se o pravidlu 40/40/20, kdy je 40 % trh, 40 % nabídka a 20 % kreativa+copy. Pokud máme
dobře zvolený trh a nabídku, která s tím trhem rezonuje a víme tedy, že jdeme oslovit správné lidi se správně zvolenou nabídkou. V této chvíli je kreativa a copy to, co zákazníky donutí udělat akci, kterou od nich vyžadujeme.

Příklady z naší praxe:

Při akvizici klientů jdeme propagovat blogový článek o péči proti padání vlasů. Víme, že máme správně zvolený trh (chceme nové lidi), správně máme i nabídku (víme, že je to problém, který náš avatar řeší). Kreativa a copy tedy musí splnit cíl a to je dostat potenciálního zákazníka na web.

Porovnejte si nadpisy:

A. Co dělat proti vypadávání vlasů
versus
B. 5 jednoduchých kroků, jak zamezit vypadávání vlasů a přestat se navždy stresovat

Na který byste klikli?

Víme, že to opravdu funguje!

Na závěr se podívejte na příběhy a ukázky přímo z praxe.

Zdeněk Polansky
Spolumajitel a zakladatel digitální agentury GreenSocS, která se věnuje komplexní správě firemních sociálních sítí. Ve firmě je hlavním tvůrcem a zastřešuje reklamní kampaně.
Komentáře