Přemýšlíte, zda je právě teď vhodný čas na přidání sociálních sítí do portfolia vaší firmy hned vedle webových stránek jen nevíte, s kterou začít? Sociální sítě se staly součástí každodenní reality a otevřely nové možnosti v oslovování stávajících i potenciálních zákazníků a budování brandu. Vhodně zvolená obsahová strategie vám zajistí velmi dobrou reklamu a bude prodávat za vás. Ale jakou sociální síť vybrat?
Představujeme vám sedm nejčastějších sociálních sítí v České republice. Dle jejich stručné charakteristiky můžete snadno určit, jaká sociální síť je vhodná zrovna pro vás.
V České republice je mezi sociálními sítěmi stále nejvyužívanější Facebook. Nejsilnější skupinou uživatelů jsou lidé do 36 let. Facebook lze využít jako levnou a účinnou reklamu na svou firmu či produkt. Pokud chcete tuto sociální síť využívat pro firemní účely, je nutné stránku firmy udržovat stále aktivní. Tzn. přidávat neustále nové příspěvky, které budou uživatele bavit, reagovat na jejich připomínky a podněty a zároveň budou plnit vámi předem stanovené cíle.
Budete se možná divit, ale nejlepších výsledků ve všech měřených parametrech dosahuje YouTube. Uživatelé zde stráví nejdelší čas (cca 4 minuty), prohlédnou si nejvíce stránek (5,7) a opouštějí vstupní stránky v nejmenší míře. I cílová skupina je zde širší než na Facebooku. YouTube je vhodný jako kanál pro reklamu, video prezentaci vaší práce či produktů, k recenzím a tvorbě komunity. Ovšem jeho podstata staví na videích, proto jsou možnosti komunikace odlišné od Facebooku a ostatních sociálních sítí.
Většinu uživatelů tvoří lidé, kteří si založili účet za účelem využívání Gmailu a ostatních služeb (Adsense, cloud zvaný Google disk aj.). I přes velký počet profilů a snahu vytvořit Facebooku konkurenci, ji s ním nelze srovnávat. Zatímco pro běžné uživatele nemá zas takový význam, pro firmy hodnotu má. Založení firemního profilu je důležité ve vyhledávání. Zajímavější pro běžné uživatele bude úplné uvedení informací o vaší firmě než přidávání příspěvků. Proč? Uživatelé sem nechodí číst příspěvky, ale hledat informace.
Twitter je sociální síť, která u nás nemá příliš dlouhou tradici a nemá tolik uživatelů jako Facebook. Na západě se jedná ovšem o fenomén a nejenom tam. Stačí sledovat, kolik státníků, politiků a významných lidí si zde profily vytváří a komunikuje skrze ně k veřejnosti nebo fanouškům. Také je to jediná sociální síť, která má omezení na počet znaků v tzv. tweetu (sdělení). V současné době se počet znaků zvýšil ze 140 na 280. Pokud chcete využít Twitter pro prezentaci firmy, je vhodné si určit, komu a co chcete sdělit.
Instagram jakožto přidružená dceřinka Facebooku umožňuje sdílet uživatelům fotky, videa a tzv. insta stories, což jsou příběhy uživatelů, které se zobrazují pouze po dobu 24 hodin ve speciální sekci. Pomocí filtrů, které jsou v nabídce, se dají fotky jednoduše upravovat. V současné době je velice populární k příspěvkům přidávat hastagy, které umožní ostatním uživatelům snadnější vyhledání vašeho příspěvků, což může následně vést ke sledování vašeho profilu. A pro připomenutí – co prodává vaše produkty nejvíce? Ano, jsou to hezké fotky se správnými popisy.
LinkedIn je sociální síť stvořena především k navazování nových obchodních kontaktů. Přesto, že nejvíce uživatelů je z USA, LinkedIn se těší velké popularitě také u nás. Ale nenajdete zde pouze podnikatele – byznysmany. Konkrétně tato sociální sítě je často spojována také s možností a nabídkami zaměstnání. I zde je důležitější mít vyplněny všechny informace v profilu než častá aktivita. Na LinkedInu naleznete také různé skupiny sdružující uživatele se stejným zájmem.
Pinterest je popisován jako virtuální nástěnka, kam můžete ukládat nápady, články, fotografie nebo vytvářet celé kolekce z obrázků, ať už tajně či veřejně. I přesto, že nemá tolik uživatelů jako ostatní zmíněné sítě, disponuje velkým potenciálem. Jeho hlavní předností je jednoduchost použití, možnost přidání/odebrání příspěvků a jejich kategorizace na základě které se vložený obsah dál šíří. Využití Pinterestu pro firmy ukáže spíš čas. Blogeři si ho ale jistě zamilují.
Jakou sociální síť tedy vybrat? Každá z výše zmíněných nabízí jinou formu komunikace a oslovuje jinou skupinu uživatelů. Záleží na vás, jakým způsobem a jakou cílovou skupinu chcete oslovit. Důležité bude také určit si, jaký obsah chcete na sociální síti vytvářet. Rádi prezentujete svoji firmu přes fotky či videa nebo raději něco o produktu napíšete? Nebo budete raději vytvářet animace a necháte za vás mluvit příběh?
Pokud si i nadále lámete hlavu s odpovědí, obraťte se na nás. Rádi si poslechneme váš příběh a poradíme, která cesta je právě pro vás tou nejlepší.