5 důvodů proč si zamilovat chatbota

21.5. 2018Tereza Polansky915x

Už jste se doslechli o chatbotech, kteří pomalu ovládají Facebook Messenger? Náš svět spěje každým dnem ke zjednodušování práce, k automatizaci a veškeré procesy se maximálně zrychlují. A právě tady vzniká příležitost pro chatboty! Naprogramovaní „roboti“, kteří budou komunikovat s lidmi na základě jejich zpráv, odpovědí v chatu. Zní to složitě? Vůbec ne!

Prodáváte produkty lidem? Představte si, že vám přijde na zákaznickou podporu dotaz od potenciálního zákazníka, jenže zrovna není pracovní doba operátora vaší zákaznické podpory. Váš obchod skrze zákaznickou podporu odpoví po několika hodinách, pokud se jedná o víkend, může odpověď přijít až po několika dnech.

 

Otázka pravděpodobně přišla od zákazníka, který si zrovna prohlížel váš produkt. Ve chvíli, kdy vám posílal svůj dotaz, byl pravděpodobně přesvědčený ke koupi, minimálně o ní silně uvažoval. Pokud nedostane do určitého časového limitu odpověď, může se stát, že nakoupí u vaší konkurence nebo nenakoupí vůbec. V lepším případě nákup „jen“ odloží a vrátí se k vám třeba po měsíci znovu. Záleží, zda se mu znovu připomenete. O tzv. retargetingu neboli zpětně cílené reklamě se dozvíte víc v našem článku Dynamický retargeting (nejen) pro e-shop.

Jakou roli v tom může zahrát chatbot?

 

Chatbot si povídá za vás

Nejčastěji se tento počítačový program používá právě na zákaznické podpoře nebo jako marketingový nástroj. Jasně, zábava je taky fajn a všichni se rádi baví, ale ta náš většinou neživí. Mimochodem, zábavu nezatracujeme – prodej bez odlehčení a „pobavení“ vám u zákazníků fungovat dlouho nebude. Ale zpět k marketingové funkci chatbota.

 

Víte, proč jsou chatboti tak oblíbení a přibývají raketovou rychlostí?

 

1. Funguje nonstop

Lidé jsou na messengeru prakticky nonstop. V telefonu i na počítači, hlídat Facebookový chat jsme se naučili velmi rychle. Stoprocentně, pokud chcete napsat svým přátelům nebo rodině, použiteje chatovací appku. Schválně – kdy naposledy jste použili svůj e-mail k osobním účelům a komunikaci?
A chatbot je na tom ještě líp. Chatbot nikdy nespí a má v zásobě vždy okamžitou odpověď!

2. Facebook je jen jeden

Nejen, že Facebook je jen jeden, ale i Facebookový profil uživatele je jen jeden (aspoň v 99 % případů). Protože se spousta marketérů a firem naučila rozesílat hromadný mailing, ale naprosto nepochopili význam e-mail marketingu, začali spamovat e-mailové schránky své databáze. Rozesílají výzvy k nákupu a slevy hlava nehlava. Jenže jak dlouho bude člověka bavit dostávat takové e-maily? Moc dlouho ne! Díky tomu se začali bránit příjemci takových e-mailů a začali je bránit také provozovatelé e-mailových schránek. Koncoví uživatelé si začali vytvářet víc e-mailových adres, často se používají tzv. „spamové schránky“ apod. Provozovatelé vedle toho přišly s vychytávkami jako složka „Hromadné“ či „Promo akce“. Cílem je dostat zprávu hromadné rozesílky z očí majitele e-mailové schránky.

Oproti tomu Facebookový účet má zpravidla uživatel jen jeden! Tudíž vaše sdělení putuje přímo k zákazníkovi.

 

3. Z očí do očí, respektive z obrazovky do obrazovky

Díky tomu, že v chatu komunikujete s druhou stranou „napřímo“, některé ledy jsou předem prolomené. Mnohem rychleji se svému protějšku dostanete pod kůži a v případě marketingového chatbota mnohem rychleji a jednodušeji zjistíte potřeby zákazníka.

 

4. Zvládne ho každý

Protože se boom zvaný chatbot rychle rozšiřuje, snaží se ho přiblížit uživatelům Facebook samotný, ale vzniká také spousta platforem pro snadné vytváření chatbotů. Díky tomu si zvládnete chatbota „ošéfovat“ sami i bez speciálních programovacích znalostí a dovedností.

 

5. GDPR vás nezbrzdí

I když díky chatbotu můžete komunikovat s celou řadou lidí, žádná jejich data nevlastníte. Proto vás ani Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (tzv. GDPR) nerozhází.

 

Teď už jen poslední rada, vlastně dvě, na závěr. Chatbot nikdy plně nenahradí živého člověka, který může komunikovat na zákaznické podpoře a tvořit spokojenost ze strany vašich zákazníků. Stejně jakobyste neměli čekat spásu jen z jedné marketingové aktivity, nespoléhejte na to, že chatbot nahradí a vyřeší všechno.

Druhou radou do života s chatboty je způsob zacházení. Chatbot by neměl nahradit newsletter a už vůbec by neměl sloužit jako váš důležitý prodejní kanál. Porušovali byste tím pravidla Facebooku a dlouho by vám to nevydrželo, stejně jako spamování e-mailem 🙂

 

Tak co, ovládne chatbot i vaší komunikaci se zákazníky nebo už s chatbotem bodujete? Napište nám do komentářů a podělte se o své zkušenosti.

Tereza Polansky
Spolumajitelka a zakladatelka digitální agentury GreenSocS, která se věnuje komplexní správě firemních sociálních sítí. Ve firmě zajišťuje plynulý chod, její rozvoj a péči o celý tým.
Komentáře